Follow Me......

Khamis, 31 Mac 2011

Hari ke 13 - 18 (26/3 ~31/4)

Mukadimahnyer... aku MALAS.... Aku tidak lagi melakukan catatan... kui.. kui... tapi yang nyata gagal jugakler sebab hari No Nasi aku gagal pada 28/3. Alasan tension plus pergi ke kedai baru Nasi Ulam di BK5A. Jogging berlangsung seperti biasa hanya hingga hari ahad.. 28/3tu hingga 31/3 nampaknya tidak sebab aku memang kurang sihat sesangat. Sabtu : +ve ~jogging seperti biasa dan NO Nasi. Ahad : macam di atas sifat +venyer. Kagum walaupun pergi rumah orang kahwin still NO Nasi. Isnin : Gi Mahkamah... failed Nasi dengan jayanya tapi sikit tau.. walaupun... Selasa : Apa yerk rasanya makan cam biasa tak berjaya sesangat... Rabu : Lupa gak lagi apa tah.. Khamis : Oleh kerana ini semalam rasanya ingat2 lupaler...
Sarapan : teh o dan biskut berkeping2 dan juga apa tah... tapi makanler gak... Tengahari : KFC (sebab belanja adik ofisni dah janji) so KFC ayam dua ketulnyer set.. no air tau ... thanks... Malam : laksa (entah kenapa aku tak selera seperti selalu), kuih pulut panggang dan lepat pisang. lagi apa tah macam2 gak rasanya tapi yang comel2jer.. EXERCISE : ok ler aku gi gak ke padang walaupun hanya jalan 2 pusingan.. tapi alat kat tamantu ada gak kiraan 300..
Kesimpulannya aku kena usaha kembali kearah kejayaan....mesti lakukan sesuatu kerana pada 28/3 yang lepas aku menimbang di Giant dan keputusannya memang menyedihkan...
Time ; 28/03/2011 14:27 Weight : 80.1 kg Height : 153.5 cm Ideal Weight Range 44.8kg to 58.9 Your B.M.I. is 34.0 Ideal BMI range 19 -25

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Khamis, 24 Mac 2011

Hari ke 12 ~ 25/3/2011

Harini der kisah menarik aku dan skuter kesayangan aku.Al-kisahnya gini aku pergi beli kuih kat depan dengan Atikah dan Azalia dengan jayanya tapi dalam perjalan nak baliktu aku rasa skuter kesayanganku itu dah mula tak balance. Mesti tayar pancitni

Gambar dari catatan-abg-jonni yang menarik perhatian aku, tapi akunyer skuter warna purple... Aku sayang kamu skuter tapi dalam hati teringin gak nak beli motor cam di bawah ini.. Kalau aku der banyak duit, aku nak beli motorni baru best merempit... SARAPAN : Pisang (1),Teh "O" dan 8 keping roti keras comel (sedap weh!!) dan 2 kracker... Oleh kerana skuter kesayanganku pancit maka perut aku lapar konon2nya sebab menolak skutertu jauh bangat dari depan ke rumah.. kui.. kui.. kui... Oleh itu dalam masa terluang itu aku makan macam2... antaranya ialah :- kui suwi (1), kueteow goreng (1/2), tomyam seafood aku masak pagi tadi, per lagi yerk...


TENGAHARI : Ikan keli sambal.
oleh kerana aku berhenti dari menulis catatan ini maka aku dah terlupa segala-galanya... apo nak di kato..
tapi petangtu aku der jogging....
♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Rabu, 23 Mac 2011

Hari ke 11~ 24/3/2011

Diari slim ku ini telah berjalan dengan agak baik selama 11 hari dan seharusnya aku teruskan usaha yang baik-baik demi kebaikan diri sendiri.

SARAPAN : nestum + susu, dan roti keras comel (2) dan 1 kue seri muka..

10.30 pagi : milo "O"

TENGAHARI : MIHUN SUP. (Awat lapaq lagini)

Petang : nescafe...


Harini kena exercise lagi... yeeha!! yeeha!!tapi nak gi pasar malam camnerni.. takper exercise dulu lepaihtu gikan...nanti alasan belaka....

EXERCISE : ye ha.. walaupun dik ya tak tidur aku tetap ajak dia gi padang dan aku terus berjogging... best! dik ya tak meragam macam selalu, dah besarkan.. jogging sebanyak 6 setengah pusingan dan jalan sedikit pusingan kecik... guna alat di padangtu sebanyak 300 kiraan.. TQ.. teruskan usaha...

MALAM (7.45petang) : laksa separuh (1/2 dik ya- aku amek bahagian akak), juga yong taufu sedikit.... okler kot....

So harini adakah aku berjaya!!:
NASI : YES untuk hari yang ke-4
AIS : YES untuk hari yang ke-4
DINNER : YES & NO sebab pukul 7.45 malam
EXERCISE : YES untuk 30 minit... total seminggu 60 minit... tQ

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Selasa, 22 Mac 2011

Hari Ke-10~ 23/3/2011

Harini aku mesti kena bersenam sebab untuk minggu ini belum ada seminitpun aku luangkan masa hanya untuk bersenam. Setakat keluarkan peluhtu adalah jugak maalumler mesin basuh akutu dah rosak kenaler mencuci pakai tangan... Oleh itu harini kena luangkan masa untuk bersenam dan still NO NASI, ada paham..

SARAPAN : Mi Goreng aku yang masak, teh "O", bun kaya comel (2).

Azalia memang suka makanan yang pedas, kalau hirup kuah bagi kat dia...

Lihatlah selera anak-anak aku, giniler tu sebab ibunya tak leh kurus.. alasan.. alasan...Malam nak makan nasi goreng bagai... ibunya pulak rasa sikit sedap... kalau budak tu tak habis terus ngap.....

Tengahari : Roti... Bakery Talk.. pizza comel dan ada lagi satu lupa namanya...

Petang : kopi "O"

EXERCISE : Beriadah depan rumah 30 minit. Syukur Alhamdulillah, jogging = 5 setengah pusingan dan berjalan laju = 2 pusingan dan melakukan exercise kat alat yang der kat tamantu sebanyak 300 kiraan... ok sesangat... teruskan usaha,,,,

7.45 malam : sedikit sotong kangkung, ikan tenggiri sedikit, drummet (1), sayur, roti bun kaya comel (1) dan jugak mi rebus tapi takder mi hanya sayur taugeh, mi atikah ngan azalia yang makan....

So harini :-
NASI : YES anda berjaya selama 4 hari tanpa nasi
AIS : YES juga 4 hari.
EXERCISE : 30 minit...
♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Isnin, 21 Mac 2011

Hari ke-9 ~ 22/3/2011

Harini aku tidak boleh makan nasi ingattu, cuba untuk keluarkan peluh walaupun seketika untuk memastikan impian menjadi kenyataan..

Sarapan : kue koci (2) dan roti bun kaya comei (1)

Pukul 10.30 pagi : kopi "O" Sin Sing"

Tengahari : roti bun (2) - satu yang der rendang satu lagi der tuna.. beli kat jusco IOI Mall
dan jugak sup ayam...

Pst ::::::: wajib kena gi JOGGING petangni...... tengok gambar bawah.......

A.L.A.H.A.I............ sedarkan so exercise...... nak cantik dan sihatkan......

Jawapannyer : AKU TIDAK JOGGINGPUN.... alasan hujan.... tapi takkan hujanpun nak joggingkan ... nanti dapat penyakit lain lak... tapi tuler patutnyer lepaih maghribtu giler jalan-jalan sikit kat padang depantu... tapi idak dibuat... kantoi..

Petang/Malam (6.30 petang) : roti 2 cicah sup cendawan.. supnya atikah yang hirup. Lagi sup ayam, kuih lapis 1 setengah, lagi per yerk...kuih bakar 1.... coklat dalam peti ais 2... boleh tahan ngunyahnyer.. tu yang aku failed.. suka ngunyah....

so untuk hari ini :
NASI : YES hari yang ke 2
AIS : YES hari yang ke 2
EXERCISE : NO (belum lagi this week)...

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Ahad, 20 Mac 2011

Hari ke-8 ~ 21/03/2011

Harini aku mesti sentiasa INGAT yang aku kena KURUS.. aku kena KURANGKAN berat badan sedia ada, aku kena WASPADA pada makanan yang diambil, aku kena jadi INSAN HEBAT... Aku kena buat, aku mesti buat dan aku WAJIB buat...

Sarapan : kedai sebelah ofis (dah gagal sebelum bertanding)
aku order roti bakar ngan telur separuh masak tapi yang sampai per dia...
ROTI TELUR... hancur... minum air limau panas (tapi tak panas, suam sesangat..)

Tengahari : nestum + susu... yeeha...

10:00 pagi : milo + krimer.

Petang : roti bun RM2.00 Bakery Talk...

Malam (7:00petang) : air milo 3 in 1 & biskut 8 keping .. kuang! kuang! 8 keping you...

Pada aku ok yang amat.. cuma takder exercise sebabnya lepaih maghrib nak amek mertuaku di Gombak.. takut kelam kabut.. actually aku ok jer tapi kalau tanya suami aku pasti dia jawab "jangan nak kecoh-kecoh"... memang kantoi punya...

Aku impikan untuk mengurangkan berat badan ini yang tidak tertanggung rasanya... Moga Allah memberikan kekuatan dan kebaikan untuk aku..

# NASI : YES (1 hari)
AIS : YES (1 hari)


♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Hari Ke-7 ~ 20/03/2011

Harini sudah seminggu aku cuba untuk mengurangkan segala yang sepatutnya namun serasanya tidak berjaya sepenuhnya namun aku kena berusaha sedaya mungkin untuk menjadikan diri aku lebih baik dari kini... MESTI...

Sarapan : mi goreng, kopi "O".. doyan... lemang (banyak gak)
lupa nak cerita selama tiga hari ni aku makan durian (doyan) dalam kuantiti yang amat banyak walaupun durian tu sejuk beku sahaja.. entahler aku bersungguh sesangat..
lagi satu oleh kerana coklat juga mudah di dapati maka dalam masa tiga hari ini boleh dikatakan aku MABUK coklat...

Tengahari : singgah di Tesco Kuala Selangor.


Aku hanya makan sedikit sizzling yee mee,sedikit ABC, dan sedikit teh "O" ais limau... sebab aku hanya makan lebih-lebih budaktu sahaja...

Malam : hanya 1/4 jagung..

(sebab apa yerk aku banyak makan coklat.. coklat... coklat... kui.. kui..)
PST : Aku dah buat satu komitmen nak kuruskan badan aku sedaya mungkin untuk kenduri kahwin adik bulan Disember nanti aku dapat kata-kata yang elok seperti dah kurus zila ni, nampak kurus sikit, atau paling best dah cantik zila kurusjer.. keh! keh! keh! angan-angan... maalumler kenduri semalamtu dapat kata2 yang mengecewakan dan paling tak tahan ialah mengandung lagiker zila.. OMG!!!!!)

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

AKU WAJIB TIDAK MELANGGAR PANTANG.. makan sedikit...
1st ~ No NASI (sehingga 7 hari)
2nd ~ Mesti Keluarkan Peluh.....

Hari Keenam ~ 19/03/2011

Harini majlis berlangsung bermakna aku banyak kerja dan yang paling tak tahan banyak makanan... oh tidak...

Sarapan : nasi lemak (mesti makan sebab mak yang masak) dah gagal pagi2ni...teh "O", lagi karipap, dan kuih apam...
dan yang nyata kuih muihni aku makan tak berenti-renti.. camner...

Tengahari : makanan yang disediakan oleh katering walaupun aku tak makan nasi tapi banyak gak aku tibai... hancur lagi...

Petang : entahlah dah tak ingat lagi sebab makan tak reti berenti...

Malam : KFC di Ayer Tawar.. ayam satu, fun fries banyak gak... der lagi cheese wedges 3 @ 4 gak... kui.. kui.. kui..
(kenapa makan di Ayer Tawar al kisahnya Azalia tiba-tiba darah keluar dari hidung dengan banyak maka aku memang takut amat kena bawak dia pergi klinik.. Klinik Samudera di Ayer Tawar sudah pasti buka 24 jam so lebih baik terus gi situ...)\

Air mata darah untuk dikesalkan kerana makan berlebihan tidak berguna lagi... terimalah seadanya....



Cincin sudah tersarung dijari semoga berbahagia dan gembira hendaknya...
♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Hari kelima ~ 18/03/2011

OOOO.. Balik Kampung.. OOOO Balik Kampung hati girang... wau bestnyer rasa hati. Oleh kerana esok adik aku nak bertunang maka aku mengambil cuti hari ini dan dapatlah aku membantu mana yang patut untuk majlis esok.


Walaupun rumah kampung aku tidakler sedemikian tapi gambar ini mengembalikan kenangan semasa kecik-kecik berhari raya di rumah opah dan tok aku...

Sarapan : singgah di Klinney Kopitiam, Glenmarie
aku makan roti (1 set), kopi "O", telur separuh masak, dan juga lebihan mi kari atikah dan azalia...

Tengahari : Nasi (wau lebih dari kebiasaan), der gulai tempoyak, sayur campur...
tak hengat dah per.. lupa nak tulis.. tapi rasa cam banyak gak..
lupa sebelum nasi makan laksa dulu weh... guano ni...

Petang : karipap 2 ke 5 ni... camner... tak hengat lagi per sebab asyik ngunyahjer..

Malam : cam makan nasi lagi ,,, entahler dah lupa...

Hakikatnyer hancur yang boleh diistilahkan di sini...

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Hari Ketiga ~ 17/03/2011

Harini masih berkursus di SC bermakna keseronokan disebabkan dapat makan free..

SARAPAN : mi goreng mamak, roti sandwich tuna. kopi "o"

Tengahari : hanya buah-buahan...
(sebab terjadinya demikian adalah sarapan tadi pada pukul 10:30 pagi dan aku telah makan berlebih-lebih lagi.. maka terasa amat kenyang sesangat...).

3.30 petang : donut(1) dan apa tah... okler tu..

Malam : hanya jagung RM1.80 sahaja... ok kenyang sampai sudah...

# lepas maghrib ambik budak dua orangtu dari rumah nenek di Gombak...
secara keseluruhan harini teramat ok tapi aku tahu 3 hari nanti akan hancurler segala diet aku.. BALIK KAMPUNG....


Masa aku mengandung dan disahkan ada darah tinggi doktor mencadangkan aku makan sandwich subway punya stail dia kata berkhasiat dan menarik... rasanya untuk diari slimku ini harus diapplykan jugak... bilatu....
♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Rabu, 16 Mac 2011

Hari Ketiga ~ 16/3/2011

Aku akan berkursus di SC (Securities Commission)selama dua hari bermakna susah sikit nak diet namun akan ku usahakan untuk mengurangkan kuantitinya sedaya mungkin. Moga berjaya hendaknya...

SARAPAN : sebelum pergi ke sana aku telah mengambil 6 keping biskut diulangi 6 keping biskut tawar dengan secawan teh o..

10:30 pagi : bihun, dua kuih...
kalau kursus mesti disediakan sarapan tapi lambatkan tu yang aku mesti makan gak pagi tadi...

1:00 tengahari : nasi sejemput, sayur kangkung, ikan fillet, tauhu jepun, ulam, rojak buah dan sup fish ball...

3:30 petang : kuih 3 (entah per nama kue tu ngan cucur badak dua##.. alamak...) dan kopi "O" kurang gula jangan risau... der lagi rupanya karamel ...

>> kuang..kuang...kuang.... der makan dodol yang my hubby beli dari melaka...

8.30 malam : restoran mat sirat ... ( nak buat camner suami akuni kata penat baru balik dari Melaka... so kena gi lepaih maghrib.. benonya dia nak tengok Kejora dan Bintang telenovela Indon pukul 6.30 ke 7.30 ... aku lak tensen sebab tak suka cerita Indon yang samajer pada aku jalan ceritanya)ops membebel sudah...
ok aku hanya makan sup daging tapi 1/4jer sebab suamiku ambil set sup daging ++++
dan aku minum air limau panas.....
OKler tu syukurler tak berlebih-lebihkan....

Ibu rindu kamu berdua..... tak per esok ibu ambik tau....

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Selasa, 15 Mac 2011

Hari Kedua ~ 15/03/2011

Hari Kedua....

Ok semalam dari segi pemakanan kira oklah walaupun ada juga yang kurang misalnya banyak minum air manis yang tidak tercatat sebab rasa macam tidak perlu.. tapi hakikatnya masih gagal untuk mengawal perasaan untuk minum air manis... Aku berharap hari ini akan lebih baik lagi hendaknya.. namun secara keseluruhan aku rasa seronok dan bangga diri....

catatan: nasi ~ 1 day hip hip hore...

SENAMAN : seawal pagi ini aku telah mengoyangkan badan dengan bermacam-macam exercise ringan yang membuatkan badan aku sedikit berpeluh.. syukur ALHAMDULILLAH... yang penting peluhkan lebih kurang 30 minit.. Sebenarnya aku nak keluar jogging tapi disebabkan kepala ini sakit semacam akupun fikir kalau lari setempat kat dalam rumahnipun dah lebih dari berbaloi-baloi... terima kasih ya Allah, Engkau yang memberikan idea ini. Ha! der buat sit up... kempislah wahai perut....

>> Sarapan : roti putih(3) + tuna (aku dah buat malam semalam boh dalam fridge) dan air milo 3in1.
pssst : okler aku tak minum air manis untuk pagini di ofis...

>> Tengahari(1.00) : roti putih (3) + tuna ... sebab banyak kat rumahpun takder orang lebih baik bawak ke opis.. jimat belanja lagik....lepaihtu sebab mengada-ngada beliler satu tosei makan separuhlebih kurang pukul 2.30petang..

>>Dinner (8.00pm) : bihun sup utara..
ALAMAK..... Dinner after 7.00 pm tidak seperti yang dikatakan.... nasibler tak berapa nak sedap so selamatler aku tak hirup kuahnya... Why late?? Coz last minute der satu clienttu fax dianya supporting document.. so kena settlekan sebab esok dan lusa aku ada course kat SC (Securities Commission) dan jumaat lak aku cuti.. kalau tak submit kesian lak lambat prosesnya nanti...
Ayat penyedap hati aku tidak goyang kaki lepas balik dari dinner di Puncak Kinrara tu tapi aku dengan xtvt gosok jangan tak gosok, gosok baju da!!

PSSSTT : Secara keseluruhannya aku berpuas hati gak namun kena atasi kelemahan yang ada.... yang pasti harini NO NASI so berjaya untuk hari yang kedua...

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Isnin, 14 Mac 2011

Hari Pertama ~ 14/3/2011

Bermula hari yang akan menyaksikan aku akan mengemaskinikan diari slim aku.. Segala tentang apa yang aku makan aka lantak dan juga senaman yang aku buat untuk mencapai apa yang aku idamkan.... Aku buat ini memandangkan diari di buku dah tak seronok lagi memandangkan hanya seminggu dua sahaja mukasuratnya memang teramatler penuh tapi selepas dari itu yang ado... sarapan tulis makan tengahari dah lupa... gituler adanya.... jadi di sini nak tulis sebanyak anda aku sukapun bolehkan... sebanyak mana gambar nak disumbatpun boleh blogni aku yang punya.... Ok dimulakan dengan BISMILLAH, dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang berkatilah usaha murni aku ini.....

Sarapan : nestum + susu sesudu (dah ok sesangat dah tu)
tapi lepaih tu kat opis pegi beli mi goreng yang tak sedap langsung... memangler bukannya nak sangat tapi konon takut lapar... kui.. kui...
>> 11.00 pagi : milo 'O' ... seperti biasa....

>> Makan tengahari (12.45) : Bihun tomyam.... ok NO air....

>>Makan Malam (6.45tahniah) : Kueteow Kantonis (Giant Bandar Kinrara).... sedikit nescafe..


♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Khamis, 10 Mac 2011

Atkins Nutritional Approach/Atkins Diet

Atkins Nutritional Approach / Atkins Diet
*************************************
Peringatan: Pregnant ladies dan wanita yang sedang menyusu baby tidak digalakkan mengamalkan Atkins Diet!!! Consult doctor anda sebelum mengamalkan diet ini...!

Atkins Diet ialah sejenis corak pemakanan yang diperkenalkan oleh Dr. Robert C. Atkins bagi membantu seseorang individu untuk mengurangkan berat badan melalui konsep pembakaran karbohidrat (carbohydrate) dan lemak di dalam badan.
Dengan mengurangkan dan menghadkan makanan berkarbohidrat seperti nasi, mi, kentang dan gula, badan akan mula membakar lemak sebagai bahanapi. Ini bereti berat badan anda akan mula menyusut.
Dr Atkins mula mengembangkan idea ?karbohidrat rendah dalam pemakanan? semenjak tahun 1970an lagi tapi kurang mendapat sambutan. Pada masa itu ramai rakyat Amerika telah mengikuti ?low-fat diet? atau diet rendah lemak.
Melalui ?low-fat? diet, ada yang tidak berjaya mengurangkan lemak badan kerana walaupun mereka menghadkan makanan berlemak, mereka masih mengambil makanan berkarbohidrat dan bergula, seperti meminum lebih banyak jus, memakan roti dan kentang berlebihan. Yang berjaya menurunkan berat badan pula selalunya akan kembali ke berat badan asal dalam masa 1-2 tahun kerana kebanyakkan diet yang diperkenalan menyebabkan mereka sentiasa terasa lapar dan tak mampu mengikut teknik low-fat diet itu buat masa yang lama.
Dr Atkin telah membuat kajian mengenai ?low carbohydrate diet? dan mendapati yang mereka yang mengamalkan pemakanang kurang dalam karbohidrat tetapi tinggi dengan protein mampu menghilangkan berat badan yang berlebihan dan kekal dalam keadaan langsing seumur hidup.
Atkins Nutritional Approach (ANA) dibahagikan kepada 4 peringkat utama yang perlu diikuti dengan penuh berdisiplin dan dedikasi jika anda ingin mencapai tubuh langsing impian anda. 4 peringkatnya ialah:

1. Induction (permulaan dan pengenalan) ? 2 minggu atau lebih, mengikut keadaan dan berat badan.
2. Ongoing Weight Loss (penyusutan berat berterusan)
3. Pre-maintenance
4. Lifetime Maintenance

Induction ialah peringkat terpenting sekali dalam Atkins Diet kerana ia adalah tapak permulaan kepada corak pemakanan yang berbeza daripada apa yang pernah anda lalui selama ini. Induction sebaik-baiknya dilakukan selama 2 minggu (paling kurang) dan boleh diteruskan selama 6 bulan sehingga 2 tahun, mengikut keadaan kesihatan dan berat badan anda. Yang pasti, lagi berat badan anda atau lagi susah untuk anda menghilangkan berat badan (atau kedua-duanya sekali), lagi lama anda patut berada pada tahap Induction.

Semasa 2 Minggu Induction:

1.) Elakkan NASI, MI, MIHUN, LAKSA, LAKSAM, SPAGETTI, FETTUCINI, VERMICELLI, KUEW TIAU dan yang sebangsa dengannya.

2.) Elakkan Roti, roti berserat, roti bun, rotiBoy, roti canai, roti jala, roti bakar, roti pastries dan apa2 yang sebangsa dengannya.

3.) Elakkan Gula - gula pasir, gula melaka, gula merah, madu, gula-gula dan apa-apa yang bergula tinggi.

4.) Elakkan Buah-buahan (lepas 2 minggu baru makan berpada-pada).

5.) Elakkan minuman bergula, jus buah-buahan, air bergas (coke, pepsi, 100plus, etc), kurangkan pengambilan kopi!

6.) Elakkan snek seperti Twisties, biskut manis, nachos, popcorn, jeruk manis.

7.) Elakkan segala bentuk kacang untuk 2 minggu. Tak kira kacang biasa, gajus, kuah kacang, dhal...

8.) Elakkan makanan berproses seperti kentang goreng, bebola ikan, bebola sotong.

9.) Elakkan makanan bertepung seperti kek, biskut, kuih-muih.

********************************************************

Boleh Makan:

1.) Ayam - panggang, steam, bakar, sup, satay, digoreng tanpa tepung.

2.) Semua ikan - sama macam ayam, boleh grill, steam, goreng tanpa tepung. Tak kira ikan salmon, pari, tenggiri, terubok, ikan bilis...

3.) Semua daging - rusa, lembu, kambing - buat steak, satay grill, sup ekor, daging bakar, disalai... asalkan halal.

4.) Udang - bakar, tomyam, goreng dgn cili boh, etc. Elakkan sotong coz karbohidrat tinggi.

5.) Sayur, terutamanya sayur hijau. Kurangkan lobak merah, elakkan kentang. Lagi hijau, lagi bagus, macam sawi, bayam, salad, timun...

6.) Keju jenis cheddar, mozarella, parmesan. Limit kepada 2-3 keping sehari.

7.) Air kosong, air mineral -minum 8 gelas atau lebih sehari untuk elakkan sembelit.

8.) Nak makan burger? Buang roti bun atas dan bawah, makan daging burger dengan sayur dan mayonis kat dalam je...

9.) Pizza? Makan topping kat atas je, roti kat bawah tu kasi orang yang tak perlu diet...

10.) Makan supplement dan vitamin seperti spirullina dan multi-vitamins untuk menambahkan lagi tenaga dan kuatkan daya ketahanan badan.


Jangan lupa makan sarapan, tengahari dan makan malam. Makan malam sebelum jam 9 malam. Jangan ponteng makan!

Contoh sarapan / Breakfast
1.) Telur rebus - 1 biji - (0.6 grams carb)
2.) Chicken slice - 2-3 keping - (0.0 grams carb)
3.) Air suam - 1-2 glass - (0 gram carb)
4.) Keju - 2 keping - (1 gram carb)

Makan Tengahari / Malam
1.) Ikan panggang - 1-2 keping - (0 gram Carb)
2.) Sup Ayam - 1 mangkuk - (0.5 - 1 gram Carb)
3.) Ayam goreng - 1-2 ketul - (0.5 - 1 gram Carb)
4.) Sayur-sayuran hijau - 1 mangkuk - (1 - 3 grams Carb)
5.) Telur goreng - 1-2 biji - (1 - 1.5 gram Carb)


Carb = Karbohidrat
Jangan lebih drp 20 grams Carb sehari kalau nak kurus!

Nasi - 1 pinggan penuh = 88 grams Carb !
Nasi - 1/2 pinggan (nasi separuh) = 44 grams Carb.
Nasi - 1/4 pinggan = 22 grams Carb.
Mee (mihun/spagetti/laksa/laksang/fettuccinni) = 10 - 100 grams Carb (meehoon paling rendah Carb = lebih kurang 10g sepinggan)

aku selalu masuk blog sini
untuk rujukan
Blog adik dzul@SayaNakKurus

Protection + Saving + Medical Card

Ini bisness card aku yang terkini...


Jom jengah ke blog takaful aku....

PruBSN Advisor

Jom Sediakan Duit Sebelum masuk Wad.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...