Follow Me......

Selasa, 26 Julai 2011

Minumanpun sekarang mahalkan.....

Orang berniaga ini semakin kreatifkan, harga minumanpun sekarangni boleh tahan mahalnya... Tapi memang sedap wei....





Ni masa besday bos kat ofis haritu, dia yang belanja....


Yang cam ginipun rasanya mahal gakler tapi sedap lagi yang atastu kui... kuui....

Tapi kalau aku minum gitu hari-hari alamatler badan yang dah sedia berisini bertambah tak tauler nak cerita....
♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Isnin, 25 Julai 2011

Kenny Rogers Roasters

Lama tak update.. memang tak larat nak buat sebab banyak benda yang berlaku... abaikanlah perasaan aku itu tapi yang penting nak kongsi gambar kenangan makan aka melantak di Kenny Rogers..


Ni masa makan dengan anak-anak aku masa aku MC isnin lepas....



Ni lak dengan Sham budak opis aku dua minggu lepas.. Gituler aku selalu nak makan kat Kenny Rogersni tapi suami aku selalu tak berapa nak tu yang makan ngan dengan Sham lepastu last week lepas ambik dua beradik dari sekolah dia ajak gi Jusco Sri Kembangan nak lak dia makan Kenny Rogersni.. kalau ku tahu...

So bulanni terlebih2 lak gi Kenny Rogers.... Layanjerler....

Aku WAJIB KURUS...

Sabtu, 9 Julai 2011

9 hb JULAI ..... Hari yang Begitu Sedih sekali....

Lupakan semalam sebab memang dah terlupa amat apa yang aku makan... cuma nak tulis untuk hari ini itupun bab makan memang terlupa amat cuma nak bagi tau hari ini amat SEDIH sekali....

Entah apa silap aku semuanya tidak berjalan seperti yang aku rancang.. Memang inilah episod sedih yang paling pilu pernah terjadi dalam hidup aku ini. Semoga Allah mengampuni apa juga salah dan silap aku kerana aku insan yang lemah dan tidak berdaya di muka bumi ini.... Ingatkan bahagia dan ceria yang aku cari namun rupanya aku sengaja menempuh bala bencana. Harap aku akan dapat bangkit dan bersedia untuk menjadi insan yang di sayangi dan di rahmati.... AMIN.....
SO takder mood untuk update makan-makan.... biarkan aku ubati rasa SEDIH ini.....

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Jumaat, 8 Julai 2011

Mesenteric Lymphadenitis


Inilah "Discharge Note" Dik Ya haritu... Final Diagnosis : MESENTERIC LYMPHADENITIS , nak tau lanjut apaker bendanya jom tengok kat bawah....
MESENTERIC LYMPHADENITIS

Mesenteric lymphadenitis is an inflammation of the lymph nodes on the wall of the mesentery (the covering of the intestines).

If is often a childhood illness, though occasionally seen in adults.

It is a very common cause of abdominal pain in children, mimicking appendicitis, and often difficult to differentiate from appendicitis.

It is estimated that 1 in 5 children diagnosed with appendicitis actually have mesenteric lymphadenitis.



Causes

Mesenteric lymphadenitis usually follow viral infection with the common cold, or with infection by Yersinia enterocolitica, Pseudo tuberculosis, Streptococcus viridansor Campylobacter jejuni.

While Streptococcus viridans, Campylobacterand Pseudo tuberculosis infection are common world wide, infection by Yersinia enterocolitica is mostly found in the cold regions of the world, especially in Europe and Australia.


The bugs gain access to the wall of the intestine, and invade the lymph nodes on the covering of the intestines called the mesentery.

The small intestine is frequently more involved, but the large intestines or colon may also be involved.

The lymph nodes become enlarged due to inflammatory process induced by the micro-organisms.

The inflammatory process, coupled with the stretch effect on the wall of the mesentery by the enlarged lymph node cause pain.

Pus may form in severe cases and spread to cause disseminated infection.

Most times though, the infection resolves on it own without the need to do anything.

Signs and Symptoms

The signs and symptoms of mesenteric lymphadenitis are very similar to those caused by appendicitis. They can however be differentiated from those of appendicitis by some subtle differences.

The child is usually not as unwell as one will expect in appendicitis, though in early appendicitis, children may look rather well even though they are symptomatic.

The main signs and symptoms include :

•Abdominal Pain. This is often located in the right lower abdomen or right iliac fossa. It is a colicky abdominal pain which just resolves momentarily without any intervention. The sufferer, usually a child, may be completely pain free between attacks. Characteristically, the pain moves from one spot to the other on the abdomen, in keeping with the movement of the bowel loops in the abdominal cavity.


Asking the child to turn to the left side will demonstrate this shift as the area of pain and tenderness will move along with the bowel to the left.

In appendicitis, the pain may initially start around the umbilicus, then moves over to the right iliac fossa. Once it settles there, it does not move around any longer.

•Preceding Cold or Sore Throat. One thing in the history that gives away the diagnosis of mesenteric lymphadenitis is that of the presence of common cold or sore throat in the days or week before the onset of abdominal pain. There may even still be an on going cough and cold in the child. The neck glands, if examines may still be swollen.

•Fever. There may be an associated fever, running up to 38.5 degrees centigrade.

•Vomiting. Patient may vomit. If they vomited before the onset of pain, appendicitis is most unlikely.

•Diarrhoea. There may be episodes of loose stools, especially where Yersinia infection is involved. Appendicitis could also cause diarrhoea.

•Anorexia. Usually, with mesenteric lymphadenitis, patients are still able to eat and drink. If a patient complains of abdominal pain, and appetite remains good, it is most unlikely he or she has appendicitis.

The following are a list of other causes of abdominal pain that may be more life threatening, but mimics mesenteric lymphadenitis.

Diagnosis

Diagnosis of mesenteric lymphadenitis is made from the history and examination.

Where strong doubt exists about the diagnosis, some laboratory and radiological investigations can be done. These include:

•Full blood Count. This may show evidence of infection, with elevated white blood cells. It can not differentiate between appendicitis, mesenteric lymphadenitis, or any other infection.

•Yersinia enterocolitica Serology. A positive serology will support the diagnosis of mesenteric adenitis.

•Barium Enema. This is a very unlikely option in a child with abdominal pain. If done however, it may show indentation of the bowel walls from pressure by the enlarged mesenteric lymph nodes.

•Ultrasound Scan. This may demonstrate hypoechoic nodules, which will be quite different from the surrounding tissues. Mesenteric thickening will also support a diagnosis of mesenteritis. This is often the first preferred investigation in children, since it is non –invasive, and there is no exposure to radiation (X-rays).

•CT Scan. If done because the cause of abdominal pain remains unclear, in mesenteric adenitis, contrast CT will demonstrate enlarged mesenteric lymph nodes, plus a normal appendix.

•Laparoscopy. If the diagnosis is still in doubt, a laparoscopy may lay it to rest. At laparoscopy, the lymph nodes surrounding the terminal ileum and colon may be found to be more in number and enlarged, with swelling of the mesentery, and a normal looking appendix.

Treatment

Mesenteric lymphadenitis is often a benign illness, which usually resolves on it own without treatment.

Observing the child over night for a day may be needed in the hospital if parents are seriously worried.

Symptoms like fever may need administration of medications like paracetamol; vomiting if severe, may need oral rehydration or intravenous fluid administration.

Some times, mesenteric lymphadenitis infection may become severe, requiring the administration of antibiotics or even outright surgical operation to remove a section of diseased bowel plus the appendix

♥ Aku WAJIB KURUS...♥



Khamis, 7 Julai 2011

7hb Julai... Lega sedikit....

Perasaan ada lega sedikit sebab dik Ya kelihatan ok sedikit....

SARAPAN : Kedai sebelah .. roti bakar set ngan kopi..

pi makan nasi goreng dan mi goreng sedikit...
TENGAHARI : Kedai depan balai polis SS2.. nasi sedikit, ikan keli goreng, sayur jantung, ikan masin dan sambal belacan .. makan ngan zaharah dan diana..
>>pukul 2.30 petang : minum teh tarik..

PETANG : tak sempatnyer...

MALAM : sup sayur dan tomyam sedikit... roti satu... chipsmore mini 4 kot...


CHIPSMORE MINI REGULAR
RM 1.90 / 85g

Description:
CHIPSMORE MINI REGULAR Nutrition
Amount >> 100g/Serving >> 20g/Serving
Calories >> 447 kcal >> 89 kcal
Carbohydrate>> 66.0g >> 13.2g
Total Sugar >> 27.7g >> 5.5g
Protein >> 5.2g >> 1.0g
Fat >> 19.9g >> 4.0g
Sodium >> 294mg >> 59mg

Ingredients
Wheat Flour, Sugar, Vegetable Oil(Palm Oil), Chocolate [Sugar, Cocoa Mass, Cocoa Butter, Emulsifier-Lecithin(E322), Cocoa, Tapioca Flour, Salt, Contains perminted Food conditioner [Acidity Regulator - Sodium Bicarbonate (E500 ii) & Emulsifier - Disodium Diphosphate (E450i) and Flavouring.

(Allegen info) Contains wheat and Soyabean. Manufactured on Equipment that also processes biscuits that contain egg and peanut.
Dapat info di sini :- http://www.redtick.com.my/productdetail.php?prodid=364
Aku WAJIB KURUS...

Rabu, 6 Julai 2011

6 hb Julai... Di Hospital Putrajaya

Harini di Hospital Putrajaya...

SARAPAN : Kuetiaw goreng (sedikit langsung tak selera), roti sedikit...

TENGAHARI : Ini makanan tengahariku..
Ini hidangan akak..

PETANG : Air Dutch Lady perisa coklat... coklat 2 jalur...ehm sedapnya...

MALAM : Singgah di Bintang (Seri Kembangan).. lupa nak snap gambar, sebab tak selesa panas dan Dik Ya sedikit meragam...
makan Chicken Chop (boleh tahan gak rasanya), teh o ais limau...

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Selasa, 5 Julai 2011

5hb Julai.... Bila nak slimnyer gini!!!

Ginilah untuk mencapai GOAL seperti dikehendaki maka aku perlu menempuh onak dan duri. Semoga aku mampu menahan segala rasa di hati ini dan terus tabah hingga ke akhirnya...

Harini dik Ya masih tidak sihat memang terasa tak nak datang kerja namun apakan daya aku hanya seorang pekerja.. tak ada kerja tak ada gaji... Aku memang tak sempat nak memasakpun harini maka pergiler membeli makanan untuk sarapan dan makan tengahari...

SARAPAN : pulut 1/2 ngan cekodok bawang 1 dan pulut panggang 3...

TENGAHARI : nasi sedikit, jantung masak lemak, telur masin dan ikan kembung goreng..
Kiranya aku tidak berjaya lagi hari ini....

Kuang.. kuang sesuai ngan akuler....

MALAM : Aku tak makan sebab kelam kabut ngan nak bawak Ika gi klinik sebab dia demam dan nak bawak Dik Ya gi Hospital Putrajaya.. sampai aku terlupa nak makan...
Aku WAJIB KURUS...

Isnin, 4 Julai 2011

Jahanam harta benda....

Gambar diambil kat padang di kawasan rumah aku jugak tapi ini di BK5B.. Aku suka gak bawak budak2 ni datang sini sebab tak ramai ngat orang sebab kalau kat taman depan rumah akutu bukan orang taman aku yang guna tapi orang yang duk flattu yang ramai gunakan.... perangai budak2 diapun kadang2 buat aku geramjer....


Ini belum jahanam lagi, tak tau nak jahanamkan macamanapunkan...
Inipun ok lagi syukur....
Yang ini dah tinggal sebelahjer camner tu...
Jahanam dah....

Tengokler apa dah jadi ngan kemudahan awam ini.... entahler bilaler nak beretika orang kitanikan....

Aku WAJIB KURUS...

4hb July.... Belum bermula lagi....

Yang gebu itu juga jadi pilihan aku.. aku masih suka sangat makan, memang payah sesangat nak ubah tabiat makan dengan berhemahni...

Adik Ya masih lagi kurang sihat... alahai tak berdaya rasanya...

SARAPAN : Teh Tarik 3+1, biskut cap ping pong 4 keping, dan pau kecik 3
Atikah tinggah rumah Linda sebab dik Ya ngan nenek dan ayah dia pergi balik Bestari Jaya jumpa Tok Din

Masa lunch gi Bandar Puteri bayo SCB, AMB dan singgah Tesco beli minyak Nona Roguy...
TENGAHARI : mihun tomyam

Pukul 4.30 gitu jalan kaki gi BSN dan OUB...
PETANG : entah apa yang ku makan.... pau besar 1, biskut dik ya, dan juga minum nescafe 3+1... biskut ping pong 4 lagi...

MALAM : cuma makan buah anggur...

Aku WAJIB KURUS...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...