Follow Me......

Selasa, 19 Julai 2016

Syukur musibah datang bersama rezeki

Selesai sudah dua hari aku berpuasa sunat... Syukur Allah permudahkan segalanya.. Hari isini lepas musibah datang kerana aku kehilangan buat kali ketiga dompet dan dua tas tangan.. Kalau selama ini aku rasa sangat selamat kawasan rumah aku ini, hari ini Allah tunjukkan yang benda itu boleh terjadi.. Wahai Zila janganlah percaya yang air yang tenang itu tiada buaya... 

Hari isnin lepas telah tertulis yang aku akan kehilangan sedikit duit tapi kehilangan dokumen yang berharga itu yang lebih perit.. Kehilangan juga beberapa buku nota aku yang mencatat bermacam-macam aktiviti aku... Moga Allah akan memberikan hidayah kepada mereka yang gatal tangan mengambil dua tas tangan akak.. Walaupun tidaklah semahal mana macam kawan-kawan akak punya tapi tetap rasa kehilangan.. Terpaksa membeli yang baru dan yang penatya kenalah habiskan masa menghadap polis, JPN, JPJ, Bank ... ehm..... moga Allah permudahkan aku melakukannya...

Tinggalkan kisah sedih yang sebenarnya sudah 3 tahun berturut-turut berlaku kepada akak. Moga tiada lagilah hendaknya cukuplah sudah rasa penatnya... Harap sangat dapat menyelesaikan puasa sunat syawal ini secepat mungkin... Amin... Rasa longgar sikit perut.. Kalau Ramadhan yang sebulan dulu rasanya tidak berkuranganpun berat badan ini. Kesilapan paling ketara ialah akak gemar minum air manis.. Kadangtu makannya sedikit tapi air manis yang terlebih.. Air kosong kurang pulaktu.. Oh rugikan... 

Kalau ke pasar Ramadantu bukan nak beli makanan sebab dah masak cuma nak beli air yang berwarna warni.. Memang tahu konon air buah tapi gula dia ampun banyak, buahnya tidak berasa sangattu.. Tapi tekaktu rasa macam nak minum air manisjer... 
Air yang sungguh menggoda...
Untung besarkan ada yang menjual dengan harga yang tidak munasabah...
Itu yang aku tengok tahun ni ramai yang berniaga air dari makanan..
TIPS : belijer kat tempat yang kita biasa beli.... 

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Ahad, 17 Julai 2016

Aku yang Obesiti

Lama sungguh tidak singgah blog slim akuni.. Bukan tidak teringat tapi mengenangkan nasib diri ini ku biarkan sahaja.. Namun tidak mungkinlah aku kena mengaku kalah sebelum berjuangkan... Aku kena berubah dengan usaha yang bukan ala kadar tapi kena lebih agresif...

Aku bukan sahaja obesiti tapi terlebih-lebih dan perlu dibantu.. Badan aku sudah dua kali ganda dari masa aku muda-muda dulu... alahai.. nak sedihpun tak guna tapi itulah kenyataan yang aku kena hadapi.. 

Misi aku nak menyorokkan badan aku yang gebus... 
Tengok (macam kak Engku cakap)... 

Sempena bulan syawal yang mulia ini aku berharap aku akan berubah... Kena kurangkan bukan sekilo atau berpuluh kilo kalau nak rasa selesa ... Hari ini aku berpuasa sunat Syawal.. Berpuasa sunat adalah antara yang boleh aku lakukan untuk mengurangkan nafsu makan yang membuak-buak ini.. Semoga bukan sahaja dapat kurangkan kilogram tapi dapat pahala dari Pencipta yang Esa.. Hari ini juga bermula hari tanpa nasi selama seminggu terlebih dahulu... Harap kalau ok bolehlah tambah bilangan harinya...

Yang paling penting sekarangni kena kontrol air bergula kerana akuni memang pantang nampak.. Inilah perjuangan dan sematkan dalam hati yang air kosong itu sedap... Insyaallah... 

Strategi yang lain-lain akan menyusul kemudian... 

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...