Follow Me......

Khamis, 20 Disember 2012

Bagaimana nak urus BERAT agar lebih sihat

Syarat pertama : Tanamkan sikap positif
Langkahnya :
 *      Kurangkan makanan yang bergoreng. Isytiharkan perang kepada makanan ringan.

*  Makanan berlemak memang sedap! Boleh, jika anda masih mahu tetapi tukarkan pengambilan makanan yang berasaskan lemak haiwan kepada lemak dari sayuran.

*  Bangun dan bersenam sekurang-kurangnya 30 minit sehari. Menurut kajian seorang saintis dari Universiti Tubingen, Jerman, Norbert Stefan, MD, semakin kerap individu yang obes bersenam maka semakin menurun kandungan lemak yang terkumpul di dalam hati. Inilah yang dipanggil fenomena ‘fat-and-fit’ Hasil kajian ini turut disokong Wylie Rosset, pengkaji dari Universiti Northwestern. “Dalam kajian kami, individu obes yang masih kekal bersenam setiap hari mempunyai risiko yang rendah untuk menghidap penyakit ‘gaya hidup’ berbanding individu yang mempunyai berat yang normal. Ini kerana mereka yang kurus menyangka yang mereka tidak perlu lagi bersenam sebab sudah langsing,” ujarnya. Justeru, penting bagi anda untuk kekal mengamalkan rutin kecergasan meskipun berat anda tidak menunjukkan pernurunan yang banyak.

Kurangkan juga minum minuman manis dan jauhkanlah tabiat makan kerana stress.
*  Elakkan juga memaksa diri melalui tempoh berdiet yang sukar. Penurunan berat walau hanya 2 kg dalam sebulan juga sudah memadai. Semakin anda berasa tertekan dengan saiz tubuh, semakin kurang berat anda akan turun. Biar ia berlaku dengan normal dan sementara itu jalani kehidupan seperti biasa.
*Bertemulah dengan pakar perubatan atau pakar pemakanan untuk mendapatkan khidmat nasihat yang sewajarnya.
 Jangan terus-terusan melihat penimbang. Itu semua hanya angka. Perkara pertama untuk anda berusaha menjadi si ‘comel’ yang sihat adalah dengan BANGUN! Ya, anda perlu bergerak. Mulakan satu azam untuk satu perubahan. Kita belajar bagaimana untuk menguruskan diri dahulu.
Aku WAJIB KURUS...

3 ulasan:

ummiross berkata...

Thank you berkongsi info, tip yang bagus ni.

Pn Kartini berkata...

suka suka suka!
BLOG DAIRI sLIM...mesti kena followwww nihh;)Tq utk info

mamawana berkata...

Assalam Cho

Betui bebenor info sini. Kemer pun dah masuk zon berhati2, kawal itu ini utk sihat dan menten slim. heeee...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...