Diari Diet 24-04-2012

Dah lama tidak menulis tentang diari dietkan. Tapi sebenarnya aku dalam proses yang amat baik untuk mencapai target yang diingini. Aku telah memulakan sebulan yang lepas rasanya tidak makan nasi dengan kuantiti yang banyak. Tapi aku masih makan nasi ok sebab memang terasa sesuatu yang begitu tak seronok kalau langsung tak sentuh nasi.

Aku ada masalah kalau tak makan benda yang pedas so selalunya kalau ada lauktu mesti nak ada nasi sikit. Tapi sekarangni nasi yang aku makan hanya sejemput sahaja ataupun kalau dalam kiraan suap tidak pernah sampai sepuluhpun. Untuk sarapan juga aku dah tak makan roti canai lagi... syukur Alhamdulillah... Makan tengahari pula hanya lauk dan sedikit nasi dan yang aku nak cuba ubah ialah makan malam . Buat masa ini selalunya walaupun aku tidaklah lapar sangat tapi aku makan macam-macam. Walaupun sedikit tapi kalau dicampurkan memang agak banyak.

Makan malam aku nak ubah hanya makan bijirin atau roti atau biskut dengan air panas. No untuk mi goreng, atau yang goreng lainnya. Harap aku boleh berubah bermula dari hari ini dan harap dapat makan hanya sebelum pukul 7.00 petang.
Kalau dapat makan sambal belacan memang tak terkira sedapnya, merindui sesangat makan ulam begini sebabnya kat rumah aku sekarang tak ada peminat ulam. Dulu masa duk kat kampung ngan adik beradik memang ulam adalah hidangan wajib pagi dan petang hatta untuk sarapan. Rindu sambal belacan dan sambal tempoyak walaupun boleh buat sendiri tak sama makan ramai-ramai dengan adik-adik masa kecik dulu..



Ok... nak cerita bab EXERCISE... sebenarnya memang dalam sebulan ini memang agak lebih sedikit. Aku dah daftar di Aero-Fitness Centre untuk aerobik dan xtvt jogging aku dah bertambah lebih baik sekarang syukur. Yang paling seronok ialah suami aku dah beli basikal Mountain bike, sebab dia tak pakai akuler yang pakai.. Memang terasa sangat gembira sangat sekarang.

Kalau pergi aerobik memang saat yang paling bahagia sebabnya dapat keluar peluh dan dapat jumpa dengan kawan baru. Kerinduan untuk berexercise begini terubat juga.. Kalau pergi jogging pulak jumpa dengan kawan sejogging yang telah mula kenal antara satu sama lain... Berbasikal memang tiada tolak bandingnya kerana xtvt inilah yang paling aku sukai. Sebenarnya teringin nak berenang tapi tak tahu kat manaler pulak yerk... tapi tak per xtvttu pun dah cukup gamaknya..

Dengan xtvt yang ada ini dapat juga mengubat rasa sakit yang ditanggung kini... Hilang semua stress dan rasa sakit hati... Oh Tuhan tolonglah, hapuskan derita ini...

♥ Aku WAJIB KURUS...♥

Comments

Popular Posts